Home > Felieton, Gry, Retro, Video, Zestawienia > Niekończąca się historia, nieukończone gry…

Niekończąca się historia, nieukończone gry…

niek

Czy to przez motywy komercyjne, czas, zmiany „na ostatnią chwilę”, lub po prostu przez konfliktowe negocjacje między firmami, wiele zapowiedzianych gier nigdy nie ujrzały światła dziennego. Były przypadki, że dany tytuł znajdował się w fazie „ostatnich obróbek”, a i tak kończył w śmietniku.

W tej notce zaprezentuje 15 gier, których nigdy nie zasmakujemy, a było tak blisko… Wczesne wersje beta, prototypy, ale nie tylko. Również na liście znalazło się kilka gier, które pierwotnie miały wyjść na konsolę „X”, a pojawiły się na „Y” w następnej generacji.

Shenmue (Sega Saturn)


shenmue_Saturn
W 2000 roku, na konsoli Dreamcast, pojawił się Shenmue – innowacyjna gra z ręki Yu Suzuki. Projekt pod nazwą „Project Berkley„, miał na celu wycisnąć ostatnie soki z 32 bitowej konsoli SEGA. Lecz przedwczesna śmierć Saturna sprawiła, że ekipa Yu Suzuki’ego zmuszona była przerzucić się na konsolę Dreamcast. Mimo, iż owy tytuł przeszedł wiele modyfikacji, na konsolę Saturn znajdował się już w zaawansowanym stadium.


.

Mii (NES)


Mii_NES
Awatary Mii Nintendo
wydają się być świeżym pomysłem na Wii, jednak w rzeczywistości Miyamoto spędził 20 lat z tym pomysłem w głowie. Zainspirowany „laleczkami” z drewna – kokeshi, próbował zaaplikować system awatarów na konsolę NES. Następnie spróbował tego samego czynu na Nintendo 64, lecz z tym samym rezultatem – porażka. Na GameCube miała się pojawić gra o tytule „Stage Debut”, która w praktyce miała używać coś na  wzór dzisiejszego Mii. Lecz Miyamoto nie dokonał tego, aż do czasu gdy konsola Wii oficjalnie wyszła do sprzedaży.

Sam Miyamoto wytłumaczył owy proces na Game Developer Conference w 2007 roku.


.

Final Fantasy VII (Nintendo 64)


Final_Fantasy_VII_N64

Prawdopodobnie wielu z Was już zna tą historię. Final Fantasy VII pierwotnie miał pojawić się już na konsoli SNES, lecz osoby odpowiedzialne za projekt zdecydowały przeskoczyć z planami na Nintendo 64.

Dlaczego Square porzucił plany? W skrócie – przez pojemność nośnika N64. System kartów nie sprawdziłby się z FF VII, bowiem gra jest „za duża”, aby się na owym nośniku zmieściła. Wykluczona była realizacja gry na kilku kartridżach, bowiem nie było możliwości zmiany karta podczas gry bez wyłączania konsoli. Jak historia pokazała, Square wypuścił swoje dziecko na konsolę Sony – PlayStation w 1997 roku. I zapisali się w historii na dobre…


.

Star Fox 2 (Super Nintendo)


StarFox2

Pierwsze wypuszczenie Star Fox miało miejsce w 1993 roku. Dzięki wielkiemu triumfowi „Lisa”, rozpoczęły się prace nad programowaniem drugiej części. Lecz Nintendo zmieniło swoje plany i gra przeszła na erę 64-ro bitową, mimo tego, że jak zapewniał Dylan Cuthbert – człowiek, który siedział w realizacji Star Fox2, gra była już ukończona. Ostatecznie, kontynuacją pierwszego Star Fox było Lylat Wars na Nintendo 64.

Co ciekawe, rom z grą trafił do netu i są nawet dostępne tutoriale jak samemu spreparować kartridż z Star Foxem 2.


.

Star Fox (Virtual Boy)


StarFoxVirtualBoy

Pozostajemy przy sadze Fox McCloud’a, tym razem mowa o Star Fox na Virtual Boy. Powód dlaczego owy tytuł nie pojawił się na VB jest prosty. Przedwczesna śmierć owej konsoli Nintendo była powodem porzucenia wielu podobnych projektów.
.

Advance Wars 64 (Nintendo 64)


AdvanceWars64

Advance Wars 64 (w Japonii znany jako 64 Wars), miał być grą ze znanej już serii strategicznej, która zadebiutowała na konsoli NES. Platforma docelowa to Nintendo 64, lecz nigdzie nie przeczytamy o powodzie porzucenia owego projektu. A szkoda, ponieważ gra miała ciekawy aspekt…
.

Halo (Nintendo DS)


halo

Posiadacze Nintendo DS pewnie słyszeli o tym porzuconym projekcie. W styczniu 2007 roku, jeden z członków IGN napisał notkę, o tym, że było mu dane zagrać w prymitywną wersję Halo na hanheld Ninny. Jednak jak się przekonaliśmy, owa gra nigdy nie trafiła na półki sklepowe…


.

Diablo (Game Boy)


DiabloGB

Diablo, jedna z najbardziej emblematycznych gier na PC, która trafiła na rynek w 1996 roku, również miała doczekać się wersji na Game Boy. Mało jest wiadomo na temat samej konwersji, jak i nieznana jest nam przyczyna porzucenia projektu. Jednak pozostało kilka screenów, jak i poniższy filmik.


.

Lobo (Megadrive / Super Nintendo)


lobo

Lobo, antybohater uniwersum DC Comics, mógł pozostawić cegiełkę w świecie gier wideo, gdyby nie zmiana planów Ocean. Wiele gazet z całego świata zaczęła publikować „previews” z owego tytułu. Niestety, lecz mało pochlebne słowa w stronę owej produkcji sprawiły, że projekt poległ w gruzach. Więcej na ten temat przeczytacie na RetroAge.


.

Nightmare Creatures 3: Angel of Darkness (PS2, XBox, Game Cube)


AngelOfDarkness

Nightmare Creatures 3: Angel of Darkness zapowiedziany został na trzy platformy (Playstation 2, Xbox y Game Cube) na początku 2003 roku. Nadszedł czas premiery, a o grze nie było nic wiadomo. Ubisoft poinformowało, że gra nie została porzucona i do dnia dzisiejszego nic nie wiemy na temat tego tytułu. Możliwe, że jeszcze zobaczymy go na Xbox 360, PlayStation 3, lub Wii?


.

Ghouls & Ghosts Online (MMORPG)


GhoulsAndGhostsOnline

Na Game Developer Conference w 2003 roku zapowiedziano grę online, z jakże popularnym rycerzem Capcom’u. System klanów jak i PVE zostały opracowane, jednak nigdy nie było nam dane zagrać w owy tytuł.

Sonic Mars (MegaDrive 32X)


SonicMars

Na początku szkice przyszłego Sonic Mars były robione pod MegaDrive, lecz ekipa z Sega chcieli wcielić w projekt lepszą grafikę, dlatego tytuł przeszedł na 32x, na koszu kończąc… Skrypt przedstawiał pełną grę prezentującą świat w 3d.


.

Earthbound 64, lub Mother 3 (Nintendo 64)


earthbound64

Earthbound 64, lub pod nazwą Mother 3, był wielką stratą w Japonii. Ten sequel świetnie odebranego Mother 2 na SNES był zapowiedziany na rok 1997, lecz ostatecznie Benimaru Itoh, człowiek odpowiedzialny za projekt, poinformował o porzuceniu projektu w 2000 roku. Motywem fundamentalnym była niewiedza w programowaniu gier w 3d oraz ogólna trudność w programowaniu na konsolę Nintendo 64.

Dwa lata później zapowiedziano owy sequel na Game Boy Advance. Gra oficjalnie wyszła w roku 2004 miażdżąc wręcz rynek nippon.


.

Resident Evil 1.5 (PlayStation)


RE15

Przy 65% prac nad Resident Evil 1.5 – projekt nagle został porzucony. Jak się jednak później okazało, nie do końca. Z początku gra miała być sequelem Resident Evil z Leon S. Kennedy i Elza Walker w roli bohaterów, lecz Capcom zaprzestał pracę nad wersją 1.5 i zaczął programować od zera aktualny Resident Evil 2, z Claire Redfield zamiast Elza. Między obiema wersjami jest wiele podobieństw, lecz same lokalizacje „wzmocniono” o lepsze tła. Ogólnie skupiono się na odświeżeniu grafiki tak, aby była bardziej „aktualna” jak na tamte czasy.


.

Resident Evil (Game Boy Color)


REGB

Pozostajemy w temacie Survival Horror od Capcom’u. Po triumfie jakim odniósł Resident Evil na Playstation i Sega Saturn, japońska firma zdecydowała się na konwersję gry na małego hanhelda Nintendo. Po krótkim czasie od rozpoczęcia prac, programiści doszli do wniosku, że Game Boy Color nie dysponuje wystarczającą pamięcią. I tak projekt upadł, lecz na szczęście został zastąpiony interesującym Resident Evil Gaiden.
.

Komentarz


Pozostaje wiele gier których pominąłem w powyższej liście. W wielu projektach główną przyczyną była zmiana platformy docelowej. Jednym z lepszych przykładów jest ICO na PS2, który oryginalnie miał się pojawić już na PSX, lub Resident Evil Zero, który pierwotnie miał trafić na Nintendo 64, a skończył w nośnikach Game Cube.

Kilka z tych porzuconych projektów aż ściska serce, pozostawiając nam tylko kilka zdjęć, ewentualnie filmik z gameplay. Nigdy nie zagramy w owe tytuły i tylko pozostaje niesmak ze świadomości, że w wielu przypadkach było już tak blisko, a jednak przeszkody przeważyły o decyzji porzucenia projektów.

Na stronie ScrewAttack również pojawił się spis o tej samej tematyce, jednakże wypis tytułów jest inny – dlatego zapraszam do przejrzenia materiału.







  1. Nagash
    Grudzień 16th, 2009 at 18:07 | #1

    final fantasy bardziej mi przypomina VI część niż VII
    Wszystkie trzy postaci są praktycznie identyczne jak te w FFVI na SNES. Czy nie pomyliłeś się przypadkiem ?

  2. abrasante
    Grudzień 16th, 2009 at 19:54 | #2

    Dokładnie tak. Nie mieli jeszcze pomysłu na nowe postacie w 3D, więc na początku projektu pracowali na tych z FF VI. Brawo Nagash za spostrzegawczość! :P

  3. Nagash
    Grudzień 28th, 2009 at 15:47 | #3

    ;] Jeszcze kilka lat temu byłem bardzo na bierząco z FFami. ;] i dużo grałem w nie

  4. Inlagd
    Styczeń 1st, 2010 at 16:08 | #4

    Gra oficjalnie wyszła w roku 2004

    Jeśli mowa o Mother 3, to ukazała się 20 kwietnia 2006:
    http://www.nintendo.co.jp/n08/a3uj/index.html

  5. Zarajev
    Styczeń 4th, 2010 at 15:25 | #5

    Identycznie było z Resident Evil 4, który miał wyjść na 64, wyszedł na GameCube. A co najlepsze – przenosiny były spowodowane nie problemami technicznymi, a po prostu słabnącą popularnością konsoli :)

  6. Kvczor
    Luty 10th, 2010 at 19:05 | #6

    A Duke Nukem Forever??

  7. SroQ
    Marzec 5th, 2010 at 18:30 | #7

    W artykule pojawił się smieszny bład- Resident Evil GAIDEN, nie GARDEN ;]
    Zarajev- RE4 pierwotnie miał wyjśc na PS2, projekt jednak zamienił sie w Devil May Cry. Gra, o której mówisz, to Resident Evil Zero.

  8. abrasante
    Marzec 6th, 2010 at 21:10 | #8

    @SroQ – dzięki, poprawione :)

  9. smir
    Maj 13th, 2010 at 16:30 | #9

    żałuje że shenmue nie wyszło na saturna

  10. tf
    Czerwiec 12th, 2010 at 13:33 | #10

    GARDEN xD

  11. matix14x
    Lipiec 3rd, 2010 at 11:53 | #11

    Mi najbardziej szkoda, że nie wydano Advance Wars 64 i Star Foxa 2.

  12. PolskiPingwinPL
    Kwiecień 8th, 2014 at 16:55 | #12

    Popierducha ^-^
    To takie nonsensowne

  1. Brak jeszcze trackbacków